Styreleder
- Fastsette agenda for styremøtene og lede møtene.
- Overordnet ansvar for utarbeidelse/videreutvikling av strategi og planer for klubben.
- Hovedansvaret for kontakt med fotballkrets, idrettskrets og NIF.
- Ansvaret for klubbens økonomi sammen med resten av styret og administrasjon.
- Lede arbeidet i klubben styre og fordele nødvendige oppgaver og ansvar til styret medlemmer, og følge opp disse.
- Være nærmeste overordnede for daglig leder.
- Ansvar for stillingsinstruks.
- Ansvar for at årsmøtets vedtak følges opp gjennom året og rapportere til årsmøtet.
- Støtte og tilrettelegge for daglig leder
Nestleder
- Nestleder er stedfortreder ved leders fravær.
- Nestleder er medlem i styret og rapporterer til leder.
- Nestleder har oppgaver som øvrige styremedlemmer.
- Nestleder skal støtte styreleder og daglig leder og samkjøre sine aktiviteter med disse.
- Nestleder har i samarbeid med styret i FK Vigør ansvar for å påse at virksomheten drives i forhold til gjeldende lover og forskrifter.
Valgkomité
Har ansvaret for å oppnevne kvalifiserte kandidater til å sitte i styret i Vigør. Styret velges på årsmøtet hvert år. Styrevervene går over to år og halve styret er på valg ved hvert årsmøte.
Trenerveileder
- Følge opp klubbens trenere i faglige og praktiske spørsmål
- Rekruttere nye trenere til klubben
- Danne trenerteam på de ulike lagene
- Kartlegge kompetanse og bidra til at alle trenere har nødvendig utdanning
- Ansvarlig for at sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben
- Planlegging trenerforum sammen med FU – ansvarlig for å utarbeide en struktur på hvordan trenerforum i klubben skal organiseres
Treneransvarlig i FK Vigør er sportssjef.
Oppstartsansvarlig
- Det er ønskelig at oppstartsansvarlig har inngående kompetanse til barnefotball og besitter både formell kompetanse og erfaring med barnefotball. Oppstartsansvarlig er ansvarlig for å avholde trenerkurs for trenere av klubbens nye lag.
- Tidspunkt for oppstart av nye årganger skjer like etter skolestart hvert år. Samtlige nye 1. klassinger på skolene Krossen, Solholmen, Karl Johans minne og Hellemyr mottar et invitasjonsskriv via skolene i månedsskiftet august/september hvert år hvor dem inviteres med i FK Vigør.
- Oppstartsansvarlig er ansvarlig for at lagsammensetting foregår i tråd med klubbens retningslinjer.
- Oppstartsansvarlig er ansvarlig for å kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
- Oppstartsansvarlig avholder felles foreldremøte i forbindelse med skolestart hvert år for nye spillere/foreldre. All hensiktsmessig informasjon presenteres i et slikt foreldremøte samt at man presenterer klubbens verdier, mål og retningslinjer.
- Oppstartsansvarlig er ansvarlig for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan i samarbeid med klubbens øvrige administrasjon.
Dommerkoordinator
- Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
- Klubbens egne dommere
- Styret og administrasjon
- Lagledere og trenere
- Fotballkretsen
- Avholde fellesmøte med alle klubbens dommere en gang før sesongstart og en gang mot slutten av sesongen.
- Sørge for at alle klubbens dommere er kjent med klubbens retningslinjer.
- Sammen med styret ha hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag.
- Legge til rette for å tilby dommerkurs til dem som ønsker det og, hvis praktisk mulig, følge opp og veilede disse i kamper.
- Ha ansvaret for å tilby dem som har ambisjoner og talent, videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
- Ha ansvaret for å påse at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
- Ha ansvaret for å påse at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
Dommerkoordinator i Vigør er Trond Kristiansen – telefon 482 45 342 – e-post: trond@fkvigor.no
Informasjon om alle klubbens dommer finner du ved å klikke HER
FIKS-ansvarlig
- Forankring – påse at klubbens ledelse til enhver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
- Brukeradministrasjon - påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige tilganger til FIKS.
- Brukeropplæring - påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
- FIKS-ansvarlige er også ansvarlige for overganger i FK Vigør.
FIKS-ansvarlige i Vigør er daglig leder og sportsjef.
Kontakt dem hvis du har behov for tilgang eller du har andre henvendelser knyttet til FIKS.
Kvalitetsklubb-ansvarlig
- Være klubbens kontaktperson mot krets og Kvalitetsklubbveileder
- Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i klubben
- Sørge for at klubben er representert på møter/seminarer om kvalitetsklubb prosjektet
- Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis
- Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet
- Ansvarlig for å formidle ut info om kvalitetsklubb prosjektet til medlemmer
Fair Play-ansvarlig
- Fair play-ansvarlig har det overordnete ansvaret for å koordinere og implementere klubbens Fair play-arbeid på alle lag.
- Et godt Fair play-arbeid i klubben avhenger av at målsetting og strategi er forankret i styret. Styret oppnevner en Fair play-ansvarlig og gjør dennes arbeidsoppgaver og ansvar kjent i alle ledd i klubben.